expo jaarprogramma kunstenaars Ko Keever hilarisch astrolarium contact KUNSTHALWEERT, museum voor hedendaagse kunst

Expositie

JACK VREEKE , Camouflage

JACK VREEKE
Camouflage


03 December 2006 , 11.00 – 17.00 uur
IJzerenmanweg 5k, Weert –
Tel.:0495 533 988

 

Je zou kunnen denken, dat het volstaat de kleuren van de achtergrond aan te nemen (‘blending camouflage’) om je perfect te camoufleren, maar nog belangrijker is het patroon van de kleurvlekken zelf. De ideale camouflage moet de structuur van de vorm, die verborgen moet worden, verbrokkelen. De patronen die je vaak ziet op camouflagepakken, netten en voertuigen zijn dan ook zo geconstrueerd, dat scherpe begrenzingen van voorwerpen en menselijke silhouetten doorbroken worden (‘disruptive camouflage’). Een tijger in het lange gras combineert het een met het ander (‘coincident disruption’) – het doel van moderne militaire camouflage.

Het tegengestelde van camoufleren is het meer zichtbaar en herkenbaar maken van een persoon, bijvoorbeeld met ‘retroreflectors’ en ‘high visibility’-kleding. Er bestaat jagerskleding met fel oranje vlekken, die eruit springen voor andere jagers, maar in helderheid niet te onderscheiden zijn voor de kleurenblinde prooidieren.

Bijna dagelijks verbaas ik mij, op de plek waar ik woon, over groepjes zwaar gecamoufleerde militairen, die over het fietspad afgemarcheerd worden naar de Weerter- en Budeler bergen voor hun oefeningen. Gehuld in perfect verbrokkelende patronen in de kleuren van het bronsgroen eikenhout, proberen ze met lichtgevende hardroze hesjes en reflecterende strepen te voorkomen, dat ze door iedere passerende bromfiets ondersteboven worden gereden!

‘Adaptive camouflage’ past zich aan aan veranderende omgevingen. Een methode daarvoor is, dat het patroon ofwel automatisch verandert, zoals octopussen en kameleons dat kunnen, ofwel met de hand, door een kledingstuk met een ander patroon op de achterkant om te keren.
Echte ‘adaptive camouflage’, die veel mensen ‘onzichtbaarheid’ zouden noemen, is een stuk moeilijker. Het vereist een beeldscherm met een hoge resolutie, dat duizenden invalshoeken weergeeft, afhankelijk van de kijkrichtingen van de toeschouwer (zoals bij een hologram) en de beeldscherminformatie zou moeten worden ingevoerd met een paar camera’s omdat het onmogelijk is een camera per getoonde invalshoek te hebben. Daar komt nog bij, dat de schermen een extreme helderheid moeten hebben om hun illusie bij daglicht in stand te houden. Een beeld met de gewenste hoeveelheid invalshoeken en in ‘real time’ vergt een sterkere processor, dan in het gecamoufleerde object geplaatst zou kunnen worden, maar recente onderzoekingen hebben toch al resultaten opgeleverd, waarvan u hier enkele toepassingen kunt bekijken.

 

bekijk het archief voor voorgaande exposities of het jaarprogramma voor wat nog komen gaat.