In januari 2006 ontdekte Jack Vreeke het zeshoekige prieel met duivenzolder tussen
het Bisschoppelijk College en De Lichtenberg te Weert. De deur stond open en
het daglicht bescheen drie witte wanden, die riepen om schilderijen. Onmiddellijk
projecteerde hij een aantal hexagonale kleurstudies uit de jaren zeventig op
de muren en het idee voor Kunsthal Weert was geboren. De eigenaar van het pand
was bereid de ruimte beschikbaar te stellen voor de presentatie van kunst. Om
de eerste expositie op de eerste zondag van de maand te realiseren waren drie
schilderijen van een vierkante meter toereikend en bovendien optimaal gerelateerd
aan de zeshoekige plattegrond.
De oorsprong van deze geometrische kleurstudies ligt in de belangstelling
voor kristalstructuren en lichteffecten van edelstenen, die de kunstenaar al
vóór zijn opleiding tot leraar in de beeldende vorming goed had
leren kennen. In combinatie met Gestalvormende principes in de visuele waarneming
en het gebruik spectrumkleuren leidden honderden verkenningen op papier tot
een klein aantal schilderijen die echter nooit geëxposeerd waren. Hier
vielen ze ineens op hun plaats!