Kunsthal Weert start het zesde jaar van haar bestaan met een bijzondere serie facsimiles.
Dertig jaar geleden stelde Jules Kockelkoren een map met vijfentwintig lino's van Aad de Haas samen, als een loflied en een hommage aan zijn vrouw Nel de Haas-Koekman.
In het leven en werken van Aad de Haas heeft zij een grote en indringende rol gespeeld. Zij neemt de centrale plaats in in veel van zijn werken met een innige, zachtaardige, door liefde omstraalde sensualiteit. Aad portretteerde gelaat en gestalte van zijn minnares als lyrische verbeeldingen van gesublimeerde erotiek. Nel was meer dan zijn model. Zij was zijn echtgenote en moeder van zeven kinderen. Zij installeerde zich elke dag na het huishoudelijk werk in Aad's werkkamer, waar hij onafgebroken stond te schilderen, tekenen, etsen of linosnijden. Onder het werken las zij hem voor, onvermoeibaar, hele bibliotheken. Zo nam Aad nagenoeg de hele wereldliteratuur door. In de jaren van tegenspoed stond Nel onwankelbaar aan zijn zijde, strijdbaar en opgewekt zijn miskenning, gehoond worden en zijn bittere armoede delend.
Maar ook deelde zij de verrukking om zijn geïnspireerd scheppen en zijn ongecompliceerde levensvreugde, die hem voortdurend deed zingen als hij werkte. Na zijn plotselinge dood op 21 maart 1972 is zij onafgebroken blijven doorwerken om Aad's werk voort te zetten, onwrikbaar zijn artistieke nalatenschap beherend en verbreidend.